Kors

   Kors kan du hitta i olika storlekar och utseende hos oss Kilna Set. Vi ha nämligen ett stort utbud så att just du kan säkert hitta något som skulle passa just dig. Alla våra kors smycken och de övriga smyckena som vi erbjuder dig är tillverkade av bra material och i hög kvalitet. Våra priser ligger lägre än den övriga marknaden. På detta viset så kan du köpa mer än ett kors så du kan ha ett kors för varje tillfällen. Så besök oss i vår butik i centrala Göteborg.
Bara för att du väljer bära ett kors runt din hals, på dina armar, fingrar eller öron, så betyder det inte att du är religiös eller så. För korset var en symbol långt innan kristendomen gjorde den till sin symbol.
Ett kors kan vara och bäras som en accessoar för att helt enkelt sätta pricken över i:et i din outfit för dagen. Ett litet större kors med olika färger, pärlor eller färgade stenar kan verkligen piffa upp en tröja eller skjorta som är väldigt neutral i sin färg. Eller har du ett litet vacker kors i halsgropen som är väldigt vacker mot en solbränd hud. Variationerna är många och det är endast din fantasi som sätter gränser.
Vi erbjuder som sagt inte bara halsband med kors eller andra utsmyckningar. Utan vi har dessutom armband, ringar och örhänge för alla tycke och smak. Då i olika sorters material och
utformningar så det kan både passa att bäras till vardags och lika så till festen då det kan krävas det lilla extra.
Våra medarbetare står till tjänst med sina goda råd och sin erfarenhet inom denna bransch. Vi ser till att hålla oss uppdaterade när det gäller mode vad det gäller nu och inför framtiden.
Välkommen till oss på Kilna Set!

Korset historia
Latinskt
Många tror att korset är enbart en kristen symbol. Men det fanns långt innan Jesus födelse. Faktum är korset har används som en religiös symbol tidigare och då som en solsymbol (Hjulkorset). Och inom det kristna blev det en symbol i samband med Jesus korsfästes på korset. Korset verkliga form har tämligen säkert varit det T-formade Taukorset. Som kristen symbol är det latinska korset det vanligaste. Det symboliserar tro, frälsning genom Kristi offerdöd och lidande i Kristi fortsättning på samma sätt – ta korset, bära sitt kors. Kyrkor har ofta en grundplan formad som ett latinskt kors eller grekiskt kors, men dessutom torn och kupoler som kan prydas med kors och liksom kristna kors på sina gravar.
På 500-talet – blev det vanligt att bära kors först och främst i religiösa processioner, under mässorna placerades det vid altaret, vilket som gav ursprunget till det fasta altarkorset. Från 1200-talet så blev det fastställd inventariers i alla kyrkor. Redan på 300-talet började man bära ett kors i en kedja om halsen, och korset kom att användas som en skyddande amulett. Dessutom så har korset blivit en maktsymbol, som då i till exempel i kungakronor, spiror och andra emblem och ett fälttecken under olika krig. Då är alla korstågen ett tydligt exempel på detta.
Grekiskt
Den horisontella armen i ett kors förknippades med mark, världsliga, feminina, tidsmässiga, destruktiva och negativa, passiva och död, medan den vertikala armen huvudsakliga betydelse är att den är himmelska, andliga, maskulina, evig, kreativ, aktiv och livet. Ofta symboliskt för de fyra astrologiska inslag för jord, vatten, eld och luft. Ett kryss uppfattades som den kosmiska axel som utstrålar de rumsliga dimensionerna höjd, längd, bredd och bredd och för att få input från norr, söder, väster och öster.
Placeringen av ett kors var ofta symboliskt. Att resa ett kors på en hednisk plats anger en seger för kristendomen och landet erövrades av kristna som skulle häva det ursprungliga genom att sätta ett kors i marken.

Olika kors

Det finns olika typer av kors som är förknippade både bra och dåliga saker. Vi kommer ta upp några här som vi på Kilna Set är de som är mest kända.
Latinska korset – Vilket är ett kors tre lika långa armar och en arm som är längre än de tre övriga. Detta kors är den vanligaste kristna korsformen.
Grekiska korset – Är ett kors med armarna lika långa. De kan även ha treklöver i varje ända som symboliserar treenigheten. De fyra armarna symboliserar de fyra väderstrecken, att Guds makt sträcker sig i alla riktningar. Dessutom kan det korset symbolisera för föreningen mellan det gudomliga och det mänskliga. Det grekiska korset finns med ibland annat på Greklands-, Tongas- och Schweiziska flaggan.
Solkorset
Hjulkorset – även kallat för solkors, ringkors, vilket är en symbol att ett grekiskt kors omgiven av ett hjul. Redan på bronsåldern förekom den på skandinaviska hällristningar som en symbol för solen. Solen liknades vis ett hjul eller en solvagn som drogs över himlavalvet. Under järnåldern och antiken förkommer hjulet som ett solmotiv i den keltiska mytologin. Dessutom så används symbolen som en astronomisk symbol för solen eller i Zodiaken.
Hakkorset – eller det Svastika korset som det heter på sanskrit som i sin tur betyder lyckobringare. Alla vet hur detta kors ser ut, tyvärr! Efter att nazisterna tog över denna symbol på 1920-talet så har det Svastika korset blivit förknippad med dessa i västvärlden, medan det i många delar av världen även fortsätter att bära sin lokala äldre symbolik. Detta är en urgammal symbol som har förekommit i flera världsdelar, och bland mycket annat symboliserat solen eller lycka.
Keltiska
Keltiska korset – eller ett Kelterkors, men även kallats för Odins kors, som är en symbol som kombinerar en cirkel som omsluter dess skärningspunkt. Detta kors har länge använt som en symbol för keltisk kristendom. Men har ett ursprung från solkorset. Det användes av kelter i England och Wales ca 1 000 år f.Kr. Kelterna fiender romarna beskrev den keltiska kulturen som mycket krigisk och hierarkisk och det är kanske därför som Ku Klux Klan tog över symbolen i mitten av 1800-talet.